taxci
 

Nieuws

Nieuwe pagina

Laatst gewijzigd: 16-11-2010

Belastingplan 2011 - Autobelastingen

1 Onderzoek

2 Tarieven BPM

3 Overige maatregelen

1. Onderzoek

In 2011 blijven de fiscale voordelen voor zeer zuinige auto’s (vrijstelling

BPM, vrijstelling motorrijtuigenbelasting en 14% bijtelling) ongewijzigd.

Omdat deze vorm van fiscale stimulering bedoeld is als blijvende prikkel

tot vergroening, gaat het kabinet de mogelijkheden van periodieke

aanscherping van de voorwaarden (CO2-uitstootgrenzen) onderzoeken.

Tevens kondigt het kabinet aan dat mensen voor langere tijd zekerheid

hebben over de fiscale voordelen. Wie nu een zeer zuinige auto rijdt,

profiteert in ieder geval tot 2013 van het nul-tarief in de

motorrijtuigenbelasting.

 

2. Tarieven BPM

In 2010 is een begin gemaakt met de ombouw van de BPM van een

heffing op basis van catalogusprijs naar een heffing op basis van

CO2-uitstoot. Die lijn wordt in 2011 doorgezet, wat resulteert in

aangepaste tarieven en percentages. Vanaf 2013 is de BPM volledig

gebaseerd op de hoeveelheid CO2-uitstoot.

 

Berekeningstabel BPM (voor personenauto’s) 2010 2011

basispercentage BPM (in % catalogusprijs) 27,4% 19,0%

benzinekorting (in €) -1.288 -824

dieseltoeslag (in €) 1.076 1.526

 

CO2-grenzen benzine

eerste schijf (gr/km) 110 110

tweede schijf (gr/km) 180 180

derde schijf (gr/km) 270 270

 

CO2-grenzen diesel (gelden ook voor aardgasauto’s)

eerste schijf (gr/km) 95 95

tweede schijf (gr/km) 155 155

derde schijf (gr/km) 232 232

tarief eerste schijf euro per gr/km (in €) 34 61

tarief tweede schijf euro per gr/km (in €) 126 202

tarief derde schijf euro per gr/km (in €) 288 471

 

3. Overige maatregelen

- De in 2008 gestarte afbouw van de BPM en de daaraan

gekoppelde verhoging van de motorrijtuigenbelasting wordt

stilgezet in afwachting van een definitief besluit over de

kilometerheffing.

- Vanaf 1 januari 2011 wordt de aanschaf van

dieselpersonenauto’s die voldoen aan de Euro-6 norm

gestimuleerd door een korting op de BPM. Deze korting

bedraagt in 2011 € 1.500, in 2012 € 1000 en in 2013 en € 500.

- De motorrijtuigenbelasting voor motoren wordt zowel in 2011

als in 2012 met 6% verhoogd, en in 2013 met 12%. Deze

verhoging is het gevolg van een besluit uit 2008.

- Met ingang van 2012 verandert voor bussen de grondslag voor

de motorrijtuigenbelasting. Het wordt – net als voor alle andere

voertuigen – een heffing op basis van houderschap