taxci
 

Autobelastingen

Laatst gewijzigd: 17-11-2010

Belastingplan 2011:

Autobelastingen

Vergroening, innovatie en CO2-reductie staan centraal in het beleid ten aanzien van de autobelastingen. Daarom blijft het fiscaal aantrekkelijk om een zeer zuinige auto te rijden of te kopen.

  1. Onderzoek
  2. Tarieven BPM
  3. Overige maatregelen

 

1. Onderzoek

In 2011 blijven de fiscale voordelen voor zeer zuinige auto’s (vrijstelling BPM, vrijstelling motorrijtuigenbelasting en 14% bijtelling) ongewijzigd. Omdat deze vorm van fiscale stimulering bedoeld is als blijvende prikkel tot vergroening, gaat het kabinet de mogelijkheden van periodieke aanscherping van de voorwaarden (CO2-uitstootgrenzen) onderzoeken. Tevens kondigt het kabinet aan dat mensen voor langere tijd zekerheid hebben over de fiscale voordelen. Wie nu een zeer zuinige auto rijdt, profiteert in ieder geval tot 2013 van het nul-tarief in de motorrijtuigenbelasting.


2. Tarieven BPM

In 2010 is een begin gemaakt met de ombouw van de BPM van een heffing op basis van catalogusprijs naar een heffing op basis van CO2-uitstoot. Die lijn wordt in 2011 doorgezet, wat resulteert in aangepaste tarieven en percentages. Vanaf 2013 is de BPM volledig gebaseerd op de hoeveelheid CO2-uitstoot.

Berekeningstabel BPM (voor personenauto’s)

2010

2011

 basispercentage BPM (in % catalogusprijs)

27,4%

19,0%

 benzinekorting (in €)

-1.288

-824

 dieseltoeslag (in €)

1.076

1.526

 

 CO2-grenzen benzine

 

   

 eerste schijf (gr/km)

110

110

 tweede schijf (gr/km)

180

 180

 derde schijf (gr/km)

270

270

 

 CO2-grenzen diesel (gelden ook voor aardgasauto’s)

 

  

 eerste schijf (gr/km) 95 95

95 

95 

 tweede schijf (gr/km) 155 155

155 

155 

 derde schijf (gr/km) 232 232

232 

232 

 

tarief eerste schijf euro per gr/km (in €)

34

61

tarief tweede schijf euro per gr/km (in €)

126

202

tarief derde schijf euro per gr/km (in €)

288

471

 

3. Overige maatregelen

  • De in 2008 gestarte afbouw van de BPM en de daaraan
    gekoppelde verhoging van de motorrijtuigenbelasting wordt
    stilgezet in afwachting van een definitief besluit over de
    kilometerheffing.

  • Vanaf 1 januari 2011 wordt de aanschaf van
    dieselpersonenauto’s die voldoen aan de Euro-6 norm
    gestimuleerd door een korting op de BPM. Deze korting
    bedraagt in 2011 € 1.500, in 2012 € 1000 en in 2013 en € 500.

  • De motorrijtuigenbelasting voor motoren wordt zowel in 2011
    als in 2012 met 6% verhoogd, en in 2013 met 12%. Deze
    verhoging is het gevolg van een besluit uit 2008.

  • Met ingang van 2012 verandert voor bussen de grondslag voor
    de motorrijtuigenbelasting. Het wordt – net als voor alle andere
    voertuigen – een heffing op basis van houderschap